A2.12: Mijn tijd op school

Mijn tijd op school

Woordenschat (14)

 De herinnering: De herinnering (Nederlands)

De herinnering

Show

De herinnering Show

 Goede cijfers halen: Goede cijfers halen (Nederlands)

Goede cijfers halen

Show

Goede cijfers halen Show

 Zich inschrijven (zich inschrijven) - Werkwoordsvervoeging en oefeningen

Zich inschrijven

Show

Zich inschrijven Show

 Missen (missen) - Werkwoordsvervoeging en oefeningen

Missen

Show

Missen Show

 De middelbare school: De middelbare school (Nederlands)

De middelbare school

Show

De middelbare school Show

 De kindertijd: De kindertijd (Nederlands)

De kindertijd

Show

De kindertijd Show

 Interessant: Interessant (Nederlands)

Interessant

Show

Interessant Show

 De nostalgie: De nostalgie (Nederlands)

De nostalgie

Show

De nostalgie Show

 Het geheugen: Het geheugen (Nederlands)

Het geheugen

Show

Het geheugen Show

 De ervaring: De ervaring (Nederlands)

De ervaring

Show

De ervaring Show

 Het klaslokaal: Het klaslokaal (Nederlands)

Het klaslokaal

Show

Het klaslokaal Show

 De basisschool: De basisschool (Nederlands)

De basisschool

Show

De basisschool Show

 Kennen (kennen) - Werkwoordsvervoeging en oefeningen

Kennen

Show

Kennen Show

 Les geven: Les geven (Nederlands)

Les geven

Show

Les geven Show

Oefeningen

Deze oefeningen kunnen tijdens conversatielessen samen gedaan worden of als huiswerk.

Oefening 1: Gespreksoefening

Instructie:

  1. Beschrijf de opleidingsweg van Eva. (Beschrijf het opleidingstraject van Eva.)
  2. Beschrijf waar je op de middelbare school hebt gestudeerd. (Beschrijf waar je op de middelbare school hebt gestudeerd.)
  3. Praat over wat je op school hebt gestudeerd. (Praat over wat je op school hebt gestudeerd.)

Richtlijnen tijdens het lesgeven +/- 10 minuten

Voorbeeldzinnen:

De eerste jaren zat Eva op de basisschool.

Toen zat ze op de middelbare school. Ze was altijd een hardwerkende leerling met goede cijfers.

Ze maakte de middelbare school af toen ze 18 jaar oud was.

Ik ging naar de universiteit en studeerde rechten.

Ik heb de middelbare school afgerond toen ik 18 jaar oud was.

Nu werk ik op een school en geef ik les.

...

Oefening 2: Gesprekskaarten

Instructie: Kies een situatie en oefen het gesprek met je docent of medestudenten.

Oefening 3: Een woord matchen

Instructie: Kom de vertalingen overeen

Op de basisschool gingen we vaak na schooltijd buitenspelen met vrienden in het park.
Ik dacht vaak terug aan mijn kindertijd omdat die herinneringen mij blij maken.
De leraar deed altijd zijn best om moeilijke onderwerpen goed uit te leggen.
We hadden veel plezier in het klaslokaal en leerden elke dag samen nieuwe dingen.

Oefening 4: Clusteren van woorden

Instructie: Slaap de woorden naar de juiste categorie: woorden die je gebruikt om over school te praten en woorden die je gebruikt om herinneringen uit het verleden te beschrijven.

Woorden over school

Woorden over herinneringen en verleden

Oefening 5: Onvoltooid verleden tijd: onregelmatige werkwoorden

Instructie: Vul het juiste woord in.

Grammatica: Onvoltooid verleden tijd: onregelmatige werkwoorden

Toon vertaling Toon antwoorden

hadden, dacht, was, vroeg, gingen, zouden, deed

1. Zijn:
Ik ... altijd op tijd op school.
(Ik was altijd op tijd op school.)
2. Hebben:
Wij ... veel huiswerk in de middelbare school.
(Wij hadden veel huiswerk in de middelbare school.)
3. Doen:
Ze ... altijd haar best om goede cijfers te halen.
(Ze deed altijd haar best om goede cijfers te halen.)
4. Gaan:
We ... samen naar de basisschool.
(We gingen samen naar de basisschool.)
5. Denken:
Ik ... aan mijn kindertijd.
(Ik dacht aan mijn kindertijd.)
6. Zijn:
Ik ... vaak te laat in het klaslokaal.
(Ik was vaak te laat in het klaslokaal.)
7. Vragen:
Ik ... hoe ik me kon inschrijven voor de middelbare school.
(Ik vroeg hoe ik me kon inschrijven voor de middelbare school.)
8. Zullen:
Ze ... meer interessante lessen geven dit jaar.
(Ze zouden meer interessante lessen geven dit jaar.)

Grammatica

We geven toe dat het niet het meest opwindende is, maar het is absoluut essentieel (en we beloven dat het zich zal terugbetalen)!

A2.12.1 Grammatica

Onvoltooid verleden tijd: onregelmatige werkwoorden

Onvoltooid verleden tijd: onregelmatige werkwoorden


Werkwoordsvervoegingstabellen voor deze les

Zijn zijn

Onvoltooid verleden tijd (OVT)

Nederlands Nederlands
(ik) was (ik) was
(jij) was / wa(e)r (jij) was / wa(e)r
(hij/zij/het) was (hij/zij/het) was
(wij) waren (wij) waren
(jullie) waren (jullie) waren
(zij) waren (zij) waren

Oefeningen en voorbeeldzinnen

Kennen kennen

Onvoltooid verleden tijd (OVT)

Nederlands Nederlands
(ik) kende (ik) kende
(jij) kende/kendde (jij) kende/kendde
(hij/zij/het) kende (hij/zij/het) kende
(wij) kenden (wij) kenden
(jullie) kenden (jullie) kenden
(zij) kenden (zij) kenden

Oefeningen en voorbeeldzinnen

Zie je geen vooruitgang als je alleen studeert? Bestudeer dit materiaal met een gecertificeerde docent!

Wil je vandaag Nederlands oefenen? Dat kan! Neem vandaag nog contact op met een van onze docenten.

Schrijf je nu in!

Deze lessen zouden niet mogelijk zijn zonder onze geweldige partners🙏