Nederlandse cursus: A1 beginner (leerplan)

A1:1 Groeten en afscheid (Groeten en afscheid)

Leerdoelen

  • Basisbegroetingen en afscheidsgroeten. (Basisbegroetingen en afscheidsgroeten.)
  • Een gesprek beginnen en beëindigen. (Een gesprek beginnen en beëindigen.)
  • Nuttige zinnen om tijdens de les te gebruiken (om verduidelijking te vragen, om herhaling te vragen, enz.). (Nuttige zinnen om tijdens de les te gebruiken (om verduidelijking te vragen, om herhaling te vragen, enz.).)
  • Persoonlijke voornaamwoorden (ik, jij, hij,…) (Persoonlijke voornaamwoorden (ik, jij, hij,…))

A1:2 Je naam zeggen (Je naam zeggen)

Leerdoelen

  • Vertel je naam en vraag naar de naam van iemand anders (Vertel je naam en vraag naar de naam van iemand anders)
  • Titels en manieren om mensen aan te spreken. (Meneer, mevrouw,...) (Titels en manieren om mensen aan te spreken. (Meneer, mevrouw,...))
  • Stel jezelf voor (Stel jezelf voor)
  • Het alfabet en de uitspraak (Het alfabet en de uitspraak)

A1:3 Waar kom je vandaan? (Waar kom je vandaan?)

Leerdoelen

  • Vraag iemand waar ze vandaan komen (Vraag iemand waar ze vandaan komen)
  • Zeg je nationaliteit (Zeg je nationaliteit)
  • Bepaalde en onbepaalde lidwoorden (de, het, een) (Bepaalde en onbepaalde lidwoorden (de, het, een))
  • Het zelfstandig naamwoord (enkelvoud & meervoud) (Het zelfstandig naamwoord (enkelvoud & meervoud))

A1:4 Cijfers en tellen (Cijfers en tellen)

Leerdoelen

  • Leren tellen (Leren tellen)
  • Nummers van 1-100 (Nummers van 1-100)
  • Hoofdtelwoorden (Hoofdtelwoorden)

A1:5 Familie (Familie)

Leerdoelen

  • Stel jezelf voor en vertel over je familie. (Stel jezelf voor en vertel over je familie.)
  • Vraag iemand naar zijn of haar familie. (grootte, structuur, ... ) (Vraag iemand naar zijn of haar familie. (grootte, structuur, ... ))
  • De bezittelijke voornaamwoorden (mijn, jouw, zijn,...) (De bezittelijke voornaamwoorden (mijn, jouw, zijn,...))

A1:6 Je leeftijd zeggen (Je leeftijd zeggen)

Leerdoelen

  • Iemand naar zijn leeftijd vragen (Iemand naar zijn leeftijd vragen)
  • Zeg hoe oud je bent en wanneer je jarig bent (Zeg hoe oud je bent en wanneer je jarig bent)
  • Vraagwoorden (hoe, hoeveel, waar, wanneer) (Vraagwoorden (hoe, hoeveel, waar, wanneer))

A1:7 Beroepen en studies (Beroepen en studies)

Leerdoelen

  • Beschrijf je beroep (Beschrijf je beroep)
  • Vraag naar iemands beroep (Vraag naar iemands beroep)
  • Praat over studies (Praat over studies)
  • Vraagwoorden (wie, wat, welk(e)) (Vraagwoorden (wie, wat, welk(e)))

A1:8 Adres en contactgegevens (Adres en contactgegevens)

Leerdoelen

  • Contactgegevens vragen en geven. (Contactgegevens vragen en geven.)
  • Geven van en vragen naar adressen. (Geven van en vragen naar adressen.)
  • Onvoltooid tegenwoordige tijd: regelmatige werkwoorden (Onvoltooid tegenwoordige tijd: regelmatige werkwoorden)
  • Hoofdzinnen en ja/nee-vragen (Hoofdzinnen en ja/nee-vragen)

A1:9 Dagen van de week en dagdelen (Dagen van de week en dagdelen)

Leerdoelen

  • Leer de delen van de dag. (Leer de delen van de dag.)
  • Leer de namen van de 7 dagen van de week (Leer de namen van de 7 dagen van de week)
  • Beschrijf je wekelijkse activiteiten. (Beschrijf je wekelijkse activiteiten.)
  • Voorzetsels van tijd (in, om, op, voor,...) (Voorzetsels van tijd (in, om, op, voor,...))

A1:10 Het weer (Het weer)

Leerdoelen

  • Praat over het weer (Praat over het weer)
  • Basis weerwoordenschat (Basis weerwoordenschat)
  • Onpersoonlijke werkwoorden (Onpersoonlijke werkwoorden)

A1:11 Rangtelwoorden (Rangtelwoorden)

Leerdoelen

  • Leer de rangtelwoorden. (Leer de rangtelwoorden.)
  • Rangtelwoorden (Rangtelwoorden)

A1:12 Seizoenen, maanden en delen van het jaar (Seizoenen, maanden en delen van het jaar)

Leerdoelen

  • Leer de seizoenen en maanden. (Leer de seizoenen en maanden.)
  • Beschrijf het weer in elk seizoen en elke maand. (Beschrijf het weer in elk seizoen en elke maand.)
  • Geavanceerd: vertel wat je doet in welke maand van het jaar. (Geavanceerd: vertel wat je doet in welke maand van het jaar.)
  • Toekomende tijd met 'gaan' (Toekomende tijd met 'gaan')

A1:13 Hoe laat is het? De klok lezen. (Hoe laat is het? De klok lezen.)

Leerdoelen

  • Vraag en vertel de tijd (Vraag en vertel de tijd)
  • Lees de klok (Lees de klok)
  • Hoe zeg je de tijd? (Hoe zeg je de tijd?)

A1:14 Kalenderdata en feestdagen (Kalenderdata en feestdagen)

Leerdoelen

  • De basisdata en feestdagen (De basisdata en feestdagen)
  • Hoe formuleer je de datum? (Hoe formuleer je de datum?)

A1:15 Dagelijks eten (Dagelijks eten)

Leerdoelen

  • Noem het voedsel dat we dagelijks consumeren. (Noem het voedsel dat we dagelijks consumeren.)
  • Vertel wat je eet en drinkt. (Vertel wat je eet en drinkt.)
  • Nevenschikkende voegwoorden (en, maar, of, want) (Nevenschikkende voegwoorden (en, maar, of, want))

A1:16 Dagelijkse routines (Dagelijkse routines)

Leerdoelen

  • Praat over je dagelijkse routine. (Praat over je dagelijkse routine.)
  • Praat over gewoontes. (Praat over gewoontes.)
  • Wederkerende werkwoorden (zich wassen, zich scheren) (Wederkerende werkwoorden (zich wassen, zich scheren))

A1:17 Koken en bakken (Koken en bakken)

Leerdoelen

  • Basisingrediënten voor koken (Basisingrediënten voor koken)
  • Verplichtingen uitdrukken (Verplichtingen uitdrukken)
  • Modale werkwoorden (moeten, kunnen, mogen) (Modale werkwoorden (moeten, kunnen, mogen))

A1:18 Dingen vragen (Dingen vragen)

Leerdoelen

  • Stel en beantwoord vragen. (Stel en beantwoord vragen.)
  • Leer de vraagwoorden. (Leer de vraagwoorden.)
  • De uitspraak van ui, ou, eu, oe (De uitspraak van ui, ou, eu, oe)

A1:19 Prijzen en geld (Prijzen en geld)

Leerdoelen

  • Praat over geld, valuta's en betaalmethoden. (Praat over geld, valuta's en betaalmethoden.)
  • Vraag naar en zeg de prijs in een winkel. (Vraag naar en zeg de prijs in een winkel.)
  • Bijwoorden van hoeveelheid (veel, weinig, genoeg,...) (Bijwoorden van hoeveelheid (veel, weinig, genoeg,...))

A1:20 Boodschappen doen (Boodschappen doen)

Leerdoelen

  • Maak een boodschappenlijst voor dagelijkse voeding en drankjes. (Maak een boodschappenlijst voor dagelijkse voeding en drankjes.)
  • Vraag een winkelmedewerker naar een product in de supermarkt. (Vraag een winkelmedewerker naar een product in de supermarkt.)
  • Uitspraak van 'e', 'ee' en 'e' (Uitspraak van 'e', 'ee' en 'e')

A1:21 In de kledingwinkel (In de kledingwinkel)

Leerdoelen

  • Beschrijf alledaagse kleding. (Beschrijf alledaagse kleding.)
  • Vraag naar beschikbaarheid in een kledingwinkel. (Vraag naar beschikbaarheid in een kledingwinkel.)
  • Vraag om uw maat. (Vraag om uw maat.)
  • Persoonlijke voornaamwoorden: voorwerp (mij, jou, hem,...) (Persoonlijke voornaamwoorden: voorwerp (mij, jou, hem,...))

A1:22 Lichaamsdelen (Lichaamsdelen)

Leerdoelen

  • Leer de basis lichaamsdelen kennen. (Leer de basis lichaamsdelen kennen.)
  • Basiszinnen om uw gezondheid te beschrijven. (Basiszinnen om uw gezondheid te beschrijven.)
  • Veel gebruikte onregelmatige werkwoorden (Veel gebruikte onregelmatige werkwoorden)

A1:23 Fysiek en uiterlijk (Fysiek en uiterlijk)

Leerdoelen

  • Beschrijf het uiterlijk van mensen (Beschrijf het uiterlijk van mensen)
  • Gebruik bijvoeglijke naamwoorden om mensen te beschrijven. (Gebruik bijvoeglijke naamwoorden om mensen te beschrijven.)
  • Bijvoeglijke naamwoorden (Bijvoeglijke naamwoorden)

A1:24 Kleuren (Kleuren)

Leerdoelen

  • Beschrijf de kleuren van gewone voorwerpen. (Beschrijf de kleuren van gewone voorwerpen.)
  • Basis-, samengestelde en haarkleuren. (Basis-, samengestelde en haarkleuren.)
  • Het uitdrukken van voorkeuren en afkeuren (Het uitdrukken van voorkeuren en afkeuren)

A1:25 Emoties en gevoelens (Emoties en gevoelens)

Leerdoelen

  • Druk je basisemoties uit. (Druk je basisemoties uit.)
  • Beschrijf de gevoelens van anderen. (Beschrijf de gevoelens van anderen.)
  • Voorzetsels Om, door, aan, naar, met,... (Voorzetsels Om, door, aan, naar, met,...)

A1:26 Zintuigen en waarnemen (Zintuigen en waarnemen)

Leerdoelen

  • Beschrijf smaak, geur, zicht, geluid en aanraking (Beschrijf smaak, geur, zicht, geluid en aanraking)
  • Dingen vergelijken (Dingen vergelijken)
  • Trappen van vergelijking (Trappen van vergelijking)

A1:27 Vormen en figuren (Vormen en figuren)

Leerdoelen

  • Beschrijf vormen en figuren. (Beschrijf vormen en figuren.)
  • Beschrijf basisobjecten. (Beschrijf basisobjecten.)
  • Geef voorkeuren aan. (Geef voorkeuren aan.)
  • Aanwijzende voornaamwoorden (deze, die, dit, dat) (Aanwijzende voornaamwoorden (deze, die, dit, dat))

A1:28 Karakter en persoonlijkheid (Karakter en persoonlijkheid)

Leerdoelen

  • Leer het karakter van mensen te beschrijven. (Leer het karakter van mensen te beschrijven.)
  • Praat over persoonlijkheden. (Praat over persoonlijkheden.)
  • Negatie (Negatie)

A1:29 Fysieke toestanden en sensaties (Fysieke toestanden en sensaties)

Leerdoelen

  • Druk uit wat je nodig hebt. (Druk uit wat je nodig hebt.)
  • Vertel hoe je lichaam aanvoelt. (Vertel hoe je lichaam aanvoelt.)
  • Verkleinwoorden (Verkleinwoorden)

A1:30 Ziekte en pijn (Ziekte en pijn)

Leerdoelen

  • Uitdrukken van ziekte en pijn. (Uitdrukken van ziekte en pijn.)
  • Leg je medische toestand uit bij de dokter. (Leg je medische toestand uit bij de dokter.)
  • Bijwoorden Anders, graag, zo, heel,... (Bijwoorden Anders, graag, zo, heel,...)

A1:31 Ons huis (Ons huis)

Leerdoelen

  • Beschrijf alle kamers en verdiepingen van een huis. (Beschrijf alle kamers en verdiepingen van een huis.)
  • Een huur- of verkoopadvertentie van een huis begrijpen. (Een huur- of verkoopadvertentie van een huis begrijpen.)
  • Gebruik van 'er' en 'daar' (Gebruik van 'er' en 'daar')

A1:32 Meubilair (Meubilair)

Leerdoelen

  • Beschrijf het meubilair in je huis. (Beschrijf het meubilair in je huis.)
  • Gebruik de plaatsbepalende voorzetsels om de locatie van meubels aan te geven. (Gebruik de plaatsbepalende voorzetsels om de locatie van meubels aan te geven.)
  • Uitspraak van \"sch\", \"ch\", \"g\" (Uitspraak van \"sch\", \"ch\", \"g\")

A1:33 Servies (Servies)

Leerdoelen

  • Beschrijf welke tafelgerei je nodig hebt. (Beschrijf welke tafelgerei je nodig hebt.)
  • De tafel dekken om gasten te ontvangen. (De tafel dekken om gasten te ontvangen.)
  • Voorzetsels van plaats (aan, in, onder,...) (Voorzetsels van plaats (aan, in, onder,...))

A1:34 Huishoudelijke apparaten (Huishoudelijke apparaten)

Leerdoelen

  • Leer de namen van veelvoorkomende huishoudelijke en elektrische apparaten. (Leer de namen van veelvoorkomende huishoudelijke en elektrische apparaten.)
  • Dagelijkse situaties met veelvoorkomende huishoudelijke apparaten. (Dagelijkse situaties met veelvoorkomende huishoudelijke apparaten.)
  • Onbepaalde voornaamworden (ieder, elk, alles, wat, wie, allemaal) (Onbepaalde voornaamworden (ieder, elk, alles, wat, wie, allemaal))

A1:35 Huisvesting en accommodatie (Huisvesting en accommodatie)

Leerdoelen

  • Leer de verschillende soorten accommodaties. (Leer de verschillende soorten accommodaties.)
  • Neem contact op met een verhuurder of makelaar om een huis te huren. (Neem contact op met een verhuurder of makelaar om een huis te huren.)
  • Zinnen verbinden met dus, omdat, want, ook (Zinnen verbinden met dus, omdat, want, ook)

A1:36 Kamerplanten en tuinplanten (Kamerplanten en tuinplanten)

Leerdoelen

  • Leer de namen van gewone planten en bloemen in huis en in de tuin. (Leer de namen van gewone planten en bloemen in huis en in de tuin.)
  • Dagelijkse verzorging van planten en tuinieren. (Dagelijkse verzorging van planten en tuinieren.)
  • Zijn aan het + infinitief (Zijn aan het + infinitief)

A1:37 Jouw huisdieren (Jouw huisdieren)

Leerdoelen

  • Leer de basisdieren (huisdieren) (Leer de basisdieren (huisdieren))
  • Beschrijf de routines van je huisdier. (Beschrijf de routines van je huisdier.)
  • Uitspraak van 'ij' en 'ei' (Uitspraak van 'ij' en 'ei')

A1:38 Dagelijkse diensten (Dagelijkse diensten)

Leerdoelen

  • Beschrijf de locatie van diensten op een kaart. (Beschrijf de locatie van diensten op een kaart.)
  • Vraag naar de openingstijden van een bepaalde dienst. (Vraag naar de openingstijden van een bepaalde dienst.)
  • Het voltooid deelwoord met hebben/zijn (Het voltooid deelwoord met hebben/zijn)

A1:39 Eten bestellen en uit eten gaan (Eten bestellen en uit eten gaan)

Leerdoelen

  • Vraag naar eten van het menu. (Vraag naar eten van het menu.)
  • Reserveer een tafel in een restaurant. (Reserveer een tafel in een restaurant.)
  • Voltooide deelwoorden als bijvoeglijk naamwoord (Voltooide deelwoorden als bijvoeglijk naamwoord)

A1:40 Sport en beweging (Sport en beweging)

Leerdoelen

  • Leer de sporten (Leer de sporten)
  • Praat over de sporten die je beoefent (Praat over de sporten die je beoefent)
  • Bijwoorden van frequentie (soms, vaak, nooit, ...) (Bijwoorden van frequentie (soms, vaak, nooit, ...))

A1:41 Hobby's beschrijven (Hobby's beschrijven)

Leerdoelen

  • Praat over je hobby's (Praat over je hobby's)
  • Beschrijf activiteiten die je leuk vindt (Beschrijf activiteiten die je leuk vindt)
  • Bijwoorden van tijd (nu, dan, morgen...) (Bijwoorden van tijd (nu, dan, morgen...))

A1:42 Transport (Transport)

Leerdoelen

  • Beschrijf de verschillende soorten vervoer. (Beschrijf de verschillende soorten vervoer.)
  • Koop een vervoerbewijs. (Koop een vervoerbewijs.)
  • Beschrijf het vervoer tussen plaatsen. (Beschrijf het vervoer tussen plaatsen.)
  • Voorzetsels van richting ( door, langs, naar, ...) (Voorzetsels van richting ( door, langs, naar, ...))

A1:43 Routebeschrijving vragen en geven (Routebeschrijving vragen en geven)

Leerdoelen

  • Vraag om de weg in een stad (Vraag om de weg in een stad)
  • Aan een vreemde de weg wijzen (Aan een vreemde de weg wijzen)
  • Vraag naar het bestaan van een gebouw of dienst. (Vraag naar het bestaan van een gebouw of dienst.)
  • Gebiedende wijs (Gebiedende wijs)

A1:44 Vrijdagavond uit (Vrijdagavond uit)

Leerdoelen

  • Maak plannen met je vrienden voor vrijdagavond. (Maak plannen met je vrienden voor vrijdagavond.)
  • Iemand uitnodigen voor een evenement. (Iemand uitnodigen voor een evenement.)
  • Gebruik van zullen (voorstel, belofte, waarschijnlijkheid) (Gebruik van zullen (voorstel, belofte, waarschijnlijkheid))

A1:45 Muziek en kunst (Muziek en kunst)

Leerdoelen

  • Praat over culturele evenementen in de stad. (Praat over culturele evenementen in de stad.)
  • Ga naar het museum, een expositie, een muziekstuk... (Ga naar het museum, een expositie, een muziekstuk...)
  • Woorden met een trema (Woorden met een trema)