Nederlandse cursus: A2 (leerplan)

A2:1 Vakantieplannen (Vakantieplannen)

Leerdoelen

  • Beschrijf verschillende soorten vakanties en activiteiten. (Beschrijf verschillende soorten vakanties en activiteiten.)
  • Bespreek de vervoersmiddelen die worden gebruikt om je reisbestemming te bereiken. (Bespreek de vervoersmiddelen die worden gebruikt om je reisbestemming te bereiken.)
  • Ken gangbare vakantiebestemmingen in het gastland. (Ken gangbare vakantiebestemmingen in het gastland.)
  • Werkwoorden met '(om) te', 'laten' en 'aan het' (Werkwoorden met '(om) te', 'laten' en 'aan het')

A2:2 Je bagage pakken (Je bagage pakken)

Leerdoelen

  • Noem en beschrijf veelvoorkomende items om in te pakken voor een reis. (Noem en beschrijf veelvoorkomende items om in te pakken voor een reis.)
  • Vergelijk verschillende soorten bagage en koffers. (Vergelijk verschillende soorten bagage en koffers.)
  • Leg bagageregels en -beperkingen uit. (Leg bagageregels en -beperkingen uit.)
  • Wanneer geen artikel gebruiken (Wanneer geen artikel gebruiken)

A2:3 Boek uw accommodatie (Boek uw accommodatie)

Leerdoelen

  • Boek en reserveer een kamer - per telefoon, e-mail en online. (Boek en reserveer een kamer - per telefoon, e-mail en online.)
  • Ken veelvoorkomende hotel- en kamertypes. (Ken veelvoorkomende hotel- en kamertypes.)
  • Onregelmatige vergelijkingen (Onregelmatige vergelijkingen)

A2:4 Op het vliegveld en in het vliegtuig. (Op het vliegveld en in het vliegtuig.)

Leerdoelen

  • Het incheckproces voor uw vlucht: op de luchthaven en online. (Het incheckproces voor uw vlucht: op de luchthaven en online.)
  • Vraag naar informatie over vluchtschema's en terminals. (Vraag naar informatie over vluchtschema's en terminals.)
  • Door de beveiliging gaan en de veiligheidsinstructies begrijpen. (Door de beveiliging gaan en de veiligheidsinstructies begrijpen.)
  • Algemene zinsbouw (Algemene zinsbouw)
  • Voorzetselgroep (Voorzetselgroep)

A2:5 Transport huren (Transport huren)

Leerdoelen

  • Huur een auto, fiets of scooter. (Huur een auto, fiets of scooter.)
  • Beheer uw autoverzekering en storting. (Beheer uw autoverzekering en storting.)
  • Haal en retourneer uw vervoermiddel. (Haal en retourneer uw vervoermiddel.)
  • Verschil tussen heel, zeer en veel" (Verschil tussen heel, zeer en veel")

A2:6 Op hotel (Op hotel)

Leerdoelen

  • In- en uitchecken bij het hotel. (In- en uitchecken bij het hotel.)
  • Vraag om wijzigingen of extra services tijdens uw verblijf. (Vraag om wijzigingen of extra services tijdens uw verblijf.)
  • Meld eventuele problemen met betrekking tot uw verblijf bij de receptie. (Meld eventuele problemen met betrekking tot uw verblijf bij de receptie.)
  • Het meewerkend voorwerp (Het meewerkend voorwerp)

A2:7 Als toerist in de stad (Als toerist in de stad)

Leerdoelen

  • Veelvoorkomende activiteiten tijdens een stedentrip. (Veelvoorkomende activiteiten tijdens een stedentrip.)
  • Informatie vragen bij het VVV-kantoor. (Informatie vragen bij het VVV-kantoor.)
  • Ken praktische overlevingszinnen als toerist om je in de stad te redden. (Ken praktische overlevingszinnen als toerist om je in de stad te redden.)
  • Voltooid deelwoord: sterke en zwakke werkwoorden (Voltooid deelwoord: sterke en zwakke werkwoorden)

A2:8 Vakantieramp? (Vakantieramp?)

Leerdoelen

  • Meld gestolen of verloren voorwerpen bij het politiebureau. (Meld gestolen of verloren voorwerpen bij het politiebureau.)
  • Hulp vragen met documenten bij de ambassade of het consulaat. (Hulp vragen met documenten bij de ambassade of het consulaat.)
  • Bel de hulpdiensten. (Bel de hulpdiensten.)
  • Onregelmatige voltooid deelwoorden (Onregelmatige voltooid deelwoorden)

A2:9 Papierwerk en bureaucratie (Papierwerk en bureaucratie)

Leerdoelen

  • Navigeren door sociale zekerheid, werkvergunningen en papierwerk. (Navigeren door sociale zekerheid, werkvergunningen en papierwerk.)
  • Ken uw verplichtingen en documentatie in het land. (Ken uw verplichtingen en documentatie in het land.)
  • Onvoltooid verleden tijd: zwakke werkwoorden (Onvoltooid verleden tijd: zwakke werkwoorden)

A2:10 Heb je het nieuws gehoord? (Heb je het nieuws gehoord?)

Leerdoelen

  • Bespreek wat je op televisie hebt gezien of op de radio hebt gehoord. (Bespreek wat je op televisie hebt gezien of op de radio hebt gehoord.)
  • Tijduitdrukkingen voor recente gebeurtenissen. (Tijduitdrukkingen voor recente gebeurtenissen.)
  • Leer de populaire mediastations in je gastland kennen. (Leer de populaire mediastations in je gastland kennen.)
  • Onvoltooid verleden tijd: regelmatige werkwoorden met klankverandering (Onvoltooid verleden tijd: regelmatige werkwoorden met klankverandering)

A2:11 Hulpdiensten (Hulpdiensten)

Leerdoelen

  • Ken de namen van de hulpdiensten van je nieuwe land. (Ken de namen van de hulpdiensten van je nieuwe land.)
  • Bellen en adviseren over situaties. (Bellen en adviseren over situaties.)
  • Onvoltooid verleden tijd: sterke werkwoorden (Onvoltooid verleden tijd: sterke werkwoorden)

A2:12 Mijn tijd op school (Mijn tijd op school)

Leerdoelen

  • Leer over het onderwijssysteem van het land. (Leer over het onderwijssysteem van het land.)
  • Vertel over je tijd op school en jeugdherinneringen. (Vertel over je tijd op school en jeugdherinneringen.)
  • Onvoltooid verleden tijd: onregelmatige werkwoorden (Onvoltooid verleden tijd: onregelmatige werkwoorden)

A2:13 Bij de bank (Bij de bank)

Leerdoelen

  • Een bankrekening openen. (Een bankrekening openen.)
  • Doe online aankopen en maak uzelf vertrouwd met gangbare betaalmethoden. (Doe online aankopen en maak uzelf vertrouwd met gangbare betaalmethoden.)
  • Leer de grootste banken van het land kennen. (Leer de grootste banken van het land kennen.)
  • Wensen uitdrukken met de onvoltooid verleden tijd (Wensen uitdrukken met de onvoltooid verleden tijd)

A2:14 Universitaire opleiding (Universitaire opleiding)

Leerdoelen

  • Praat over je universitaire studie of doelen. (Praat over je universitaire studie of doelen.)
  • Ken de woordenschat over hoger onderwijs. (Ken de woordenschat over hoger onderwijs.)
  • Leer het hoger onderwijssysteem en de instellingen van je nieuwe land kennen. (Leer het hoger onderwijssysteem en de instellingen van je nieuwe land kennen.)
  • Tijdsaanduidingen bij onvoltooid verleden tijd (gisteren, vorige week) (Tijdsaanduidingen bij onvoltooid verleden tijd (gisteren, vorige week))

A2:15 De regering en verkiezingen (De regering en verkiezingen)

Leerdoelen

  • Maak kennis met de basisoverheidsinstellingen van het land. (Maak kennis met de basisoverheidsinstellingen van het land.)
  • Praat over verkiezingen en stemmen. (Praat over verkiezingen en stemmen.)
  • Voltooid tegenwoordige tijd of onvoltooid verleden tijd? (Voltooid tegenwoordige tijd of onvoltooid verleden tijd?)

A2:16 Naar een concert gaan (Naar een concert gaan)

Leerdoelen

  • Koop (online) kaarten voor een festival, concert, musical,... (Koop (online) kaarten voor een festival, concert, musical,...)
  • Praat over muziekinstrumenten en je favoriete genre. (Praat over muziekinstrumenten en je favoriete genre.)
  • Ken de bekende festivals in je nieuwe land. (Ken de bekende festivals in je nieuwe land.)
  • Toekomende tijd (zullen, gaan) (Toekomende tijd (zullen, gaan))

A2:17 Vrienden bezoeken (Vrienden bezoeken)

Leerdoelen

  • Nodig je vrienden thuis uit en ontvang ze. (Nodig je vrienden thuis uit en ontvang ze.)
  • Organiseer een dinerfeest, spelletjesavond of andere activiteit. (Organiseer een dinerfeest, spelletjesavond of andere activiteit.)
  • Ken de gebruikelijke avondactiviteiten in je nieuwe land. (Ken de gebruikelijke avondactiviteiten in je nieuwe land.)
  • De reële voorwaarde (De reële voorwaarde)

A2:18 Bezoek het platteland (Bezoek het platteland)

Leerdoelen

  • Praat over het dorp en het platteland. (Praat over het dorp en het platteland.)
  • Leer de namen van de boerderijdieren. (Leer de namen van de boerderijdieren.)
  • Leer over de bekendste landelijke gebieden van je gastland. (Leer over de bekendste landelijke gebieden van je gastland.)
  • Samengestelde zelfstandige naamwoorden (Samengestelde zelfstandige naamwoorden)
  • Onbepaalde telwoorden (veel, weinig, wat) (Onbepaalde telwoorden (veel, weinig, wat))

A2:19 Op de camping (Op de camping)

Leerdoelen

  • Leer de namen van veelvoorkomende natuurlijke objecten. (Leer de namen van veelvoorkomende natuurlijke objecten.)
  • Navigeer met een kaart of GPS. (Navigeer met een kaart of GPS.)
  • Ken de gebruikelijke gebieden om te kamperen in je nieuwe land. (Ken de gebruikelijke gebieden om te kamperen in je nieuwe land.)
  • Wederkerig voornaamwoord (elkaar, elkaars) (Wederkerig voornaamwoord (elkaar, elkaars))

A2:20 Familie-uitje naar de dierentuin (Familie-uitje naar de dierentuin)

Leerdoelen

  • Beschrijf verschillende landschappen en dieren. (Beschrijf verschillende landschappen en dieren.)
  • Organiseer een familieactiviteit in een attractiepark. (Organiseer een familieactiviteit in een attractiepark.)
  • Leer over beroemde dierentuinen of wildgebieden in jouw gastland (Leer over beroemde dierentuinen of wildgebieden in jouw gastland)
  • Onbepaalde voornaamwoorden (zoals iemand, niemand, alles) (Onbepaalde voornaamwoorden (zoals iemand, niemand, alles))
  • Zelfstandig gebruik van aanwijzende voornaamwoorden (Zelfstandig gebruik van aanwijzende voornaamwoorden)

A2:21 Op zondag een wandeling maken. (Op zondag een wandeling maken.)

Leerdoelen

  • Nodig vrienden en familie uit voor een wandeling of een klein ommetje. (Nodig vrienden en familie uit voor een wandeling of een klein ommetje.)
  • Woordenlijst over landschappen en wandelen. (Woordenlijst over landschappen en wandelen.)
  • Leer de beroemde wandelgebieden van je gastland kennen. (Leer de beroemde wandelgebieden van je gastland kennen.)
  • Zinsbouw: inversie (Zinsbouw: inversie)

A2:22 Persoonlijke hygiëne (Persoonlijke hygiëne)

Leerdoelen

  • Praat over hygiëneproducten en -routines. (Praat over hygiëneproducten en -routines.)
  • Leg uit welke hygiëneproducten je in de winkel wilt. (Leg uit welke hygiëneproducten je in de winkel wilt.)
  • Tijdsbepalingen: voordat, nadat, als, wanneer (Tijdsbepalingen: voordat, nadat, als, wanneer)

A2:23 Hobbylessen (Hobbylessen)

Leerdoelen

  • Zoek en vind privélessen. (Zoek en vind privélessen.)
  • Schrijf je in bij een lokale academie van jouw interesse. (Schrijf je in bij een lokale academie van jouw interesse.)
  • Meervoud van zelfstandig naamwoord (Meervoud van zelfstandig naamwoord)

A2:24 Afhaalmaaltijden (Afhaalmaaltijden)

Leerdoelen

  • Vraag om een specifiek menu. (Vraag om een specifiek menu.)
  • Bestel afhaalmaaltijden. (Bestel afhaalmaaltijden.)
  • Uitzonderingen bij het meervoud (Uitzonderingen bij het meervoud)

A2:25 Gezonde voeding en gewoontes (Gezonde voeding en gewoontes)

Leerdoelen

  • Praat over je dieet en (on)gezonde gewoontes. (Praat over je dieet en (on)gezonde gewoontes.)
  • Plan je wekelijkse menu. (Plan je wekelijkse menu.)
  • Betrekkelijke voornaamwoorden (die, dat, wat, wie) (Betrekkelijke voornaamwoorden (die, dat, wat, wie))

A2:26 (Duurzaam) vervoer ((Duurzaam) vervoer)

Leerdoelen

  • Bespreek je dagelijkse vervoer. (Bespreek je dagelijkse vervoer.)
  • Bespreek verschillende soorten transport. (Bespreek verschillende soorten transport.)
  • Bijvoeglijk naamwoord met of zonder -e (Bijvoeglijk naamwoord met of zonder -e)

A2:27 Kledingstijlen en mode (Kledingstijlen en mode)

Leerdoelen

  • Praat over je favoriete outfit. (Praat over je favoriete outfit.)
  • Beschrijf je outfit en mode. (Beschrijf je outfit en mode.)

A2:28 Oefening en levensstijl (Oefening en levensstijl)

Leerdoelen

  • Bespreek de voordelen van lichaamsbeweging en sporten. (Bespreek de voordelen van lichaamsbeweging en sporten.)
  • Praat over je dagelijkse bewegingsroutines (Praat over je dagelijkse bewegingsroutines)

A2:29 Bij de makelaar (Bij de makelaar)

Leerdoelen

  • Bespreek een advertentie voor een huis of appartement die je zojuist hebt gezien. (Bespreek een advertentie voor een huis of appartement die je zojuist hebt gezien.)
  • Bespreek de aankoop van een nieuw huis of appartement. (Bespreek de aankoop van een nieuw huis of appartement.)

A2:30 In de bibliotheek (In de bibliotheek)

Leerdoelen

  • Praat over een boek, sprookje of gedicht dat je hebt gelezen. (Praat over een boek, sprookje of gedicht dat je hebt gelezen.)
  • Vraag naar een boek of auteur in de bibliotheek. (Vraag naar een boek of auteur in de bibliotheek.)

A2:31 Bucketlist (Bucketlist)

Leerdoelen

  • Praat over je bucketlist en toekomstplannen (Praat over je bucketlist en toekomstplannen)

A2:32 Gezinsplannen (Gezinsplannen)

Leerdoelen

  • Praat over plannen en ambities voor de toekomst (Praat over plannen en ambities voor de toekomst)
  • Praat over je relaties en gezinsplannen (Praat over je relaties en gezinsplannen)

A2:33 Mijn eigen bedrijf (Mijn eigen bedrijf)

Leerdoelen

  • Plannen bespreken voor het starten van een bedrijf. (Plannen bespreken voor het starten van een bedrijf.)
  • Bespreek de dagelijkse boekhoudkundige taken. (Bespreek de dagelijkse boekhoudkundige taken.)

A2:34 Met pensioen gaan (Met pensioen gaan)

Leerdoelen

  • Praat over activiteiten en veranderingen in levensstijl nadat je met pensioen bent gegaan. (Praat over activiteiten en veranderingen in levensstijl nadat je met pensioen bent gegaan.)
  • Praten over lopende acties in de toekomst. (Praten over lopende acties in de toekomst.)

A2:35 Lokale diensten en winkels (Lokale diensten en winkels)

Leerdoelen

  • Ken de namen van lokale diensten en winkels. (Ken de namen van lokale diensten en winkels.)
  • Bespreek wat je in het winkelcentrum vindt. (Bespreek wat je in het winkelcentrum vindt.)

A2:36 Van postkantoor naar e-mail (Van postkantoor naar e-mail)

Leerdoelen

  • Verstuur en ontvang berichten. (Verstuur en ontvang berichten.)
  • E-mail en internet. (E-mail en internet.)

A2:37 Op zoek naar een baan (Op zoek naar een baan)

Leerdoelen

  • Maak en verstuur je cv. (Maak en verstuur je cv.)
  • Gebruik vacaturewebsites om naar een baan te zoeken. (Gebruik vacaturewebsites om naar een baan te zoeken.)

A2:38 Sollicitatiegesprek (Sollicitatiegesprek)

Leerdoelen

  • Het voeren van een sollicitatiegesprek (Het voeren van een sollicitatiegesprek)
  • Meewerkend voorwerp (Meewerkend voorwerp)

A2:39 Teamwerk (Teamwerk)

Leerdoelen

  • Woordenschat over teams en rollen (Woordenschat over teams en rollen)
  • Opdrachten geven met meewerkend voorwerp (Opdrachten geven met meewerkend voorwerp)

A2:41 Meningen en onderhandelingen (Meningen en onderhandelingen)

Leerdoelen

  • Geef je mening (Geef je mening)
  • Basiszinnen leren om standpunten te bespreken (Basiszinnen leren om standpunten te bespreken)

A2:40 Kantoor en vergaderingen (Kantoor en vergaderingen)

Leerdoelen

  • Leer basiswoordenschat voor debatteren (Leer basiswoordenschat voor debatteren)
  • Instemming en onenigheid uiten (Instemming en onenigheid uiten)

A2:42 Organisatie en delegatie (Organisatie en delegatie)

Leerdoelen

  • Woordenschat over organisatiestructuur (Woordenschat over organisatiestructuur)
  • Bevelen geven (Bevelen geven)

A2:43 Thuiswerken of op kantoor? (Thuiswerken of op kantoor?)

Leerdoelen

  • Dagelijkse kantoorvocabulaire (Dagelijkse kantoorvocabulaire)
  • Woordenschat van werken op afstand (Woordenschat van werken op afstand)