Nederlands A1 module 1: Jezelf voorstellen (Jezelf voorstellen)

Dit is leermodule 1 van 6 van ons Nederlandse A1-syllabus. Elke leermodule bevat 6 tot 8 hoofdstukken.

Leerdoelen:

  • Stel jezelf voor en vraag om informatie. (Stel jezelf voor en vraag om informatie.)
  • Basisvragen stellen. (Basisvragen stellen.)
  • Basiscijfers. (Basiscijfers.)
  • Inleiding tot werkwoorden. (Inleiding tot werkwoorden.)

Lessen (8)

A1:1 Groeten en afscheid (Groeten en afscheid)

Leerdoelen

  • Basisbegroetingen en afscheidsgroeten. (Basisbegroetingen en afscheidsgroeten.)
  • Een gesprek beginnen en beëindigen. (Een gesprek beginnen en beëindigen.)
  • Nuttige zinnen om tijdens de les te gebruiken (om verduidelijking te vragen, om herhaling te vragen, enz.). (Nuttige zinnen om tijdens de les te gebruiken (om verduidelijking te vragen, om herhaling te vragen, enz.).)
  • Persoonlijke voornaamwoorden (ik, jij, hij,…) (Persoonlijke voornaamwoorden (ik, jij, hij,…))

A1:2 Je naam zeggen (Je naam zeggen)

Leerdoelen

  • Vertel je naam en vraag naar de naam van iemand anders (Vertel je naam en vraag naar de naam van iemand anders)
  • Titels en manieren om mensen aan te spreken. (Meneer, mevrouw,...) (Titels en manieren om mensen aan te spreken. (Meneer, mevrouw,...))
  • Stel jezelf voor (Stel jezelf voor)
  • Het alfabet en de uitspraak (Het alfabet en de uitspraak)

A1:3 Waar kom je vandaan? (Waar kom je vandaan?)

Leerdoelen

  • Vraag iemand waar ze vandaan komen (Vraag iemand waar ze vandaan komen)
  • Zeg je nationaliteit (Zeg je nationaliteit)
  • Bepaalde en onbepaalde lidwoorden (de, het, een) (Bepaalde en onbepaalde lidwoorden (de, het, een))
  • Het zelfstandig naamwoord (enkelvoud & meervoud) (Het zelfstandig naamwoord (enkelvoud & meervoud))

A1:4 Cijfers en tellen (Cijfers en tellen)

Leerdoelen

  • Leren tellen (Leren tellen)
  • Nummers van 1-100 (Nummers van 1-100)
  • Hoofdtelwoorden (Hoofdtelwoorden)

A1:5 Familie (Familie)

Leerdoelen

  • Stel jezelf voor en vertel over je familie. (Stel jezelf voor en vertel over je familie.)
  • Vraag iemand naar zijn of haar familie. (grootte, structuur, ... ) (Vraag iemand naar zijn of haar familie. (grootte, structuur, ... ))
  • De bezittelijke voornaamwoorden (mijn, jouw, zijn,...) (De bezittelijke voornaamwoorden (mijn, jouw, zijn,...))

A1:6 Je leeftijd zeggen (Je leeftijd zeggen)

Leerdoelen

  • Iemand naar zijn leeftijd vragen (Iemand naar zijn leeftijd vragen)
  • Zeg hoe oud je bent en wanneer je jarig bent (Zeg hoe oud je bent en wanneer je jarig bent)
  • Vraagwoorden (hoe, hoeveel, waar, wanneer) (Vraagwoorden (hoe, hoeveel, waar, wanneer))

A1:7 Beroepen en studies (Beroepen en studies)

Leerdoelen

  • Beschrijf je beroep (Beschrijf je beroep)
  • Vraag naar iemands beroep (Vraag naar iemands beroep)
  • Praat over studies (Praat over studies)
  • Vraagwoorden (wie, wat, welk(e)) (Vraagwoorden (wie, wat, welk(e)))

A1:8 Adres en contactgegevens (Adres en contactgegevens)

Leerdoelen

  • Contactgegevens vragen en geven. (Contactgegevens vragen en geven.)
  • Geven van en vragen naar adressen. (Geven van en vragen naar adressen.)
  • Onvoltooid tegenwoordige tijd: regelmatige werkwoorden (Onvoltooid tegenwoordige tijd: regelmatige werkwoorden)
  • Hoofdzinnen en ja/nee-vragen (Hoofdzinnen en ja/nee-vragen)